Vraag

.

Heel mooi en rustgevend uitgedrukt!
Het lijkt mij alleen moeilijk om op den duur niet meer terug te glijden.
Hoe kun je het beste sterk bij jezelf blijven?

.

Antwoord

.

Een bedrieglijk eenvoudige vraag die op vele manieren beantwoord kan worden. Hoe blijf je jezelf te midden van anderen?
In de eerste plaats is er de voorbereiding op de situatie. Je gaat ergens naar toe of je krijgt bezoek. Deze situatie is je min of meer bekend. Het is immers juist in de veelvoorkomende sitiaties waarin onze patronen zich het diepst hebben genesteld?
Stel je deze situatie in gedachten eerst helder voor. Probeer je zo gedetailleerd mogelijk te herinneren hoe de situatie tot nu toe is verlopen en welke rol je daarin speelde. Liet je je snel meenemen door het belevingsniveau van de anderen? Voelde je je verplicht mee te doen en je op de oude bekende manier te gedragen?
Kortom haal deze vorige situaties zo duidelijk mogelijk voor ogen en probeer daarin een zo scherp mogelijk beeld van je kwetsbare en beïnvloedbare zijde te krijgen.
Bepaal dan voor jezelf op welke manier je bij je voornemen kunt blijven. Neem daarvoor een ‘reminder’, een klein zinnetje dat veelbetekenend is als je het ziet en in een paar woorden precies dat uitdrukt wat jij in die bepaalde situatie van belang vindt en waar je je aandacht op gericht wilt houden. Dankzij deze reminder kun je tijdens de situatie, die altijd vol zit met onverwachte wendingen en afleidingen, jezelf de gelegenheid geven je houding te wijzigen in de richting van je voornemen. Zo’n reminder is bijvoorbeeld:
Wat doe ik nu?
Of: ben ik nu mezelf?
Of: is dit wat ik wil?
Of nog iets anders wat voor jou als mentale steun kan dienen.

.

.

Schrijf deze reminder op een kaartje dat je bij je draagt, een papieren armbandje dat je om doet of hou het op een andere manier bij je zodat je het regelmatig te voorschijn kunt halen of kan tegenkomen.
Als je het openlijk doet in de vorm van een armbandje en anderen merken dit op, dan kan het een interessant gespreksonderwerp zijn. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van het gegeven of deze mensen daarvoor open willen staan.
Vaak deelt men elkaar in (die staat er wel voor open en die niet) en denkt men dat de ander daar geen belangstelling voor heeft of er geen last van heeft. Het tegendeel is meestal waar. Vooral ook omdat het niet over hen gaat maar alleen over je eigen kwetsbaarheid af te dwalen van jezelf. Wie dit herkent en daar ook mee worstelt, zal daar ongetwijfeld ook over willen praten.
Maar ook als je het in alle beslotenheid wilt oefenen te midden van anderen, ook dan werkt deze methode goed, want doordat je op het moment zelf kunt ervaren hoe snel en gemakkelijk dit afraken van jezelf gebeurt, besef je ook hoe moeilijk het is dit patroon te veranderen.
Dit besef maakt je motivatie en je voorbereiding veel krachtiger zodat je de volgende keer opnieuw je huiswerk met nog meer resultaat zult kunnen maken. Succes!

Eén Reactie op “Door……. 39. De ingekeerdheid/Hoe kun je het beste bij jezelf blijven?”

  1. Anoniem :

    Super! Persoonlijk vind ik momenteel: Is dit wat ik wil? Dit is wat me het meeste naar mijn innerlijke kern terugbrengt en houdt, en toch mijn innerlijk doel visualiseert. Door deze zin hervind en behoud ik ook mijn kracht. Ik ben toch diegene die door dit leerproces wil groeien. Dus super bedankt en dit is weer een vreugdesprongetje waard!