Vraag

 

Ik heb op mijn werk regelmatig te maken met mensen die aan manische depressiviteit lijden.

Hoe kan je daar het beste mee omgaan?

.

Antwoord

 

Ieder mens heeft zo zijn eigen onvolkomenheden.

Hoe meer wij vanuit onze kalmte, rust en helderheid de ander kunnen bejegenen, hoe beter de communicatie zal zijn.

Juist het rekening houden met de ander omdat hij ‘manisch-depressief’ is, maakt dat men zichzelf verzwakt. We worden strategisch, het denken verdringt onze openheid, en daarbij voelen we ons vaak ook nog superieur. Niet omdat we dit willen, maar omdat we via deze bedachte weg hopen ons doel te bereiken.

Maar ook de ander moedigen we ongewild aan zijn ‘rol van manisch-depressieve persoon’ met verve te spelen door rekening met hem te houden en ons anders te gedragen dan we ons eigenlijk op dat moment voelen. Het is een wijdverbreide gedachte dat we ons zouden moeten aanpassen aan de ander door bijvoorbeeld ‘de taal der jongeren te spreken’ omdat je die doelgroep wilt bereiken, terwijl diezelfde doelgroep daar meteen doorheen prikt en zich daardoor totaal niet aangesproken voelt. Of door tegen degene te praten die de rolstoel duwt terwijl we het hebben over degene die erin zit.

Het zijn deze goedebedoelde, maar ineffectieve benaderingen die gekenmerkt worden door rekening te houden met de andere, gelabelde partij.

De beste manier om met mensen om te gaan, met wie dan ook, is zoveel als mogelijk jezelf te zijn en op te merken waar anderen door hun afwijkende gedrag jou van slag kunnen maken. Hoe geconcentreerder, evenwichtiger én tegelijk opener je kunt zijn, hoe meer ook de ander deze eigenschappen zal vertonen. Juist onze aanpassingen versterken het afwijkende gedrag, terwijl hoe meer wij vanuit onze kern kunnen communcieren, hoe meer ook de ander zich aangesproken zal weten. Vanuit de kern reageren betekent: weet in welke stemming je je op dat moment bevindt, nog voordat het gesprek begint. Breng jezelf naar de juiste energie waarin kalmte, evenwicht en helderheid de belangrijke pijlers zijn. Of anders kwaliteiten die je zelf beter bij jezelf vindt passen. Benoem één van deze gekozen energieën, schrijf deze op en hou deze als aantekening voor je. Begin het gesprek en hou jezelf in de gaten waar je van de gekozen energie dreigt af te wijken. Keer daar zo snel mogelijk naar terug. Zo blijf je het initiatief houden over de aard van het gesprek zonder door de stemming van de ander te worden meegenomen. Neem zo bij elk gesprek dat je tegemoet gaat een focuswoord dat jij als passend bij jou vindt horen en gebruik dat als energiekompas. Op deze wijze leer je de kracht van je concentratie en je eigenheid kennen en anderzijds zul je merken dat de ander zich meer aangesproken en serieus genomen zal voelen.

Theije Twijnstra