Als onderwijzer merk ik dat kinderen steeds korter geconcentreerd kunnen zijn.
Voortdurend moet er iets gebeuren ter afleiding of ter bemoediging
omdat ze anders alleen maar lastig worden,
elkaar gaan hinderen en storen waardoor de onrust heel snel toeneemt.
Ik begin iedere morgen met een korte meditatie
en laat ze daarna om de beurt in het kort iets vertellen wat hen bezighoudt.
Dat werkt goed.
Ze zijn dan echt even losgekomen van de drukte.
Maar zodra de gewone lessen weer beginnen
neemt de onrust ook weer toe.
Hoe kan ik in een grotere harmonie lesgeven?

.

Om ieder mens is een sterk krachtenveld van invloeden werkzaam.
Dit krachtenveld heeft zowel een individuele geladenheid
als een collectieve invloed.
U zult dat merken als de kinderen binnenkomen.
Ze zijn ‘opgeladen’ met indrukken.
Ze bevinden zich onder invloed van dat maatschappelijke krachtenveld
dat gekenmerkt wordt door verwachtingen,
eisen en invloeden die via ouders, anderen,
de techniek, de actualiteit,
de algemene stemming in de maatschappij wordt beïnvloed.
Dit krachtenveld,
waar iedereen mee te maken heeft
maar kinderen in het bijzonder,
bepaalt voor een groot deel
de kwaliteit van het concentratievermogen
en de gemoedsrust van een ieder,
en heel nadrukkelijk van een kind.

.

Kan ik daar iets aan doen?

.

U kunt de meditatie gebruiken
om de klas te leren zich af te sluiten voor dit krachtenveld.
Voor de afscherming kunt het beeld van een koepel nemen
die over de klas wordt geplaatst.
Daarmee maakt u duidelijk dat iedereen door een krachtenveld wordt bestookt
maar dat je je er ook voor kunt afschermen.
Laat de kinderen actief deelnemen in het verbeelden
van beschermingsmodellen en beschermingsmethoden
die zowel voor het individu als voor de klas werkzaam zijn.
Maak dit beschermingsonderwerp tot een regelmatig terugkerend onderdeel van uw lessen
door er ook inhoudelijk op in te gaan.

.

Hoe bedoelt u?

.

Door samen te onderzoeken wat concentratie is.
Wat rust is.
Wat er gebeurt als je geconcentreerd bent.
Of wanneer je je rustig voelt.
Maar ook als deze kwaliteiten ontbreken
en wat dan de gevolgen ervan zijn.
Activeer ze ook hier tot het aanbrengen van oplossingen,
nieuwe ideeën, mogelijke hulpmiddelen
om je beter te kunnen concentreren
of meer rust te vinden.
Of hoe je anderen rustiger kunt maken.
Maak alles wat u naar voren brengt ook per keer toepasbaar voor ze.
Bedenk oefeningen samen met de kinderen
zodat ze zichzelf en elkaar kunnen leren
om rustig en geconcentreerd te blijven.
Laat een kind bijvoorbeeld eerst een koepel om zichzelf denken
en laat dan een ander kind hem proberen af te leiden
Kortom, maak het onderwerp zowel speels als serieus.
Zowel praktisch als inhoudelijk.
Zowel op school als thuis of waar ook.

.

Maar buiten school gaat de onrust gewoon door.
Ouders zijn vaak zo druk
dat ze hun kinderen bijna volledig door anderen laten begeleiden.
Wat je op school opbouwt,
wordt elders weer afgebroken.
Omdat het krachtenveld,
zoals u dat noemt,
dan ongestoord weer zijn gang kan gaan.

.

Er is altijd een plaats en een tijd waar iets begint.
Laat die plaats en die tijd in uw klas en in uw les zijn.
Dat is wat u kunt doen.
Elk kind zal in de maat van zijn ontwikkelingsgraad opmerken
en gebruiken wat het nodig heeft.
Zie uw groep kinderen als een mogelijkheid
om een kiem van aandacht en kalmte te plaatsen in hun bestaan.
Iets waar ze wat aan kunnen hebben voor hun leven.
Nu en hopelijk ook straks.
Dat is wat u kunt doen.
En als u het doet, doe het ten volle.
Zo zult u door de kwaliteit van deze kiem
vanzelf wel zien tot hoe ver deze doorwerkt bij de kinderen.
Hoe geconcentreerd en rustig bent u zelf?

.

Ik begrijp het. Ik ga ermee aan de slag.

.

Waar u de eerste kunt zijn volgt uw klas u als voorbeeld.

.

Zie ook:

.

(c) Theije Twijnstra


Eén Reactie op “Gesprek 19 Onrustige kinderen”

  1. louise :

    Geweldig! Dankjewel.